Rüştü Bey,
Yazdıklarınızı çok dikkatli bir şekilde okudum. Çok teşekkür ederim. Sizin daha 
önceden yaşadığınız tecrübeler bana ışık tutacaktır kesinlikle. Bilgisayar 
eğitmenliği tecrübelerime dayanarak ve Pardus'ta çok ilerlemeler kaydedildiğini 
gözlemlediğim için böyle bişeye cesaret ettim. Bakalım sonu ne olacak. Ama 
böyle bir linux mail desteği oldukça sırtım yere gelmeyecektir. 

Neden Linux eğirimi vermek istedim? 
IT sektörünce sistem uzmanı olmaya karar verdiğimde başladığım şirkette Sancar 
Saran diye bir Linux uzmanı vardı. O bana bir redhat 7.3 kurup vermişti. Bunu 
öğreneceksin ve şirketin tüm sunucularını (15 adet) Linux yaptım, sende bu 
linuxları yöneteceksin demişti. Sizide dediğiniz gibi o linuxları ilk 
gördüğümde çok korkmuştum. Ama sonra alıştıkça zevk ve heyecan vermeye 
başlamıştı. :) 
En çok ta kernel panic beni panikletirdi. Ama ne ilginçtirki o linuxlar 10 yıl 
hiç çökmeden sorunsuzca çalıştı. Şirket iflas etti ama makineler ve linuxlar 
iflas etmedi. Win olsaydı diyorum sanırım defalarca çökmüştü.

MCSE 2003 kursuna da gittim. İkisi arasındaki farkları anlamak açısından 
verimli bir kurs oldu benim için. Ama Microsofta pek sıcak bakmadığım için 
sertifikalarını almadım.  

Kursta çözülemeyen bir sorun olduğunda, bırakın linux kuralım, linux'ta daha 
kolay ve sorunsuz çalışır derdim :) 

Linux seminerleri (eskiden her ayın ilk çarşamba günleri olurdu) hiç 
kaçırmazdım.

4 yıl kadar Windows işletmenlik kursları verdim. Linuxla tanıştıktan sonrada 
neden Linux işletmenliği vermeyim. Bunu hep düşünmeye başladım. Ama nerden 
nasıl başlarım diye düşünüyordum. 

Eğitim vermek için Linux sertifikam yok. Ama nereden nasıl şartlarda alınır onu 
da bilmiyorum. LKD böyle bir eğitim programı düzenleyip kurs sonunda başarılı 
olanlara böyle sertifika verse olabilir mi acaba? 

Linux la ilgili aklıma takılan bir çok soru var ama. Hepsini bir anda yazıp 
listedekileri bunaltmak istemiyorum. 

Ama şu gerçek ki Linux sayesinde hiç aç kalmıyorum. Şirket iflas etti 7 ay 
işsiz kaldım ama 7 ay boyunca bazı firmalara kurduğum linuxların getirisi ile 
para kazandım. İyi ki Linux öğrenmişim. 

Saygılar

  ----- Original Message ----- 
  From: Rüştü Derici 
  To: [email protected] 
  Sent: Thursday, September 17, 2009 8:38 PM
  Subject: [Linux-sunucu] Re: Sirkettekilere Linux egitimi vermek


  Merhaba Serdar Bey,

  Şirketteki konumunuzu ve linux yeterliliğinizi yada şirketin boyutu ve bilgi 
teknolojilerini ne kadar kullandığını  bilemediğm için mümkün mertebe 
basitleştirerek, sizin de  bir IT profesyoneli ve linuxte uzmanlaşmış biri veya 
en basitinden bu dönüşümü uygulayacak kişi olduğunuzu düşünerek genel bir bakış 
açısı ile yazıyorum. Burada anlattıklarım bizim bir müşterimiz için 
uyguladığımız dönüşüm sürecindeki gözlemlerim. Epey işinize yarayacağını 
düşünüyorum. 
   
  Öncelikle şirket kullanıcıları linux'e geçmekte direnç gösterirlerse bu 
anlaşılabilecek bir durumdur. Alıştıkları yapıdan uzaklaşmak istemiyorlar. Bu 
konu benim uzun süredir gözlemlediğim bir konu ve gerçektende kullanıcılarda 
gördüğüm sadece basit bir gelişime kapalılık değil. Onlara hali hazırda nası 
yapacaklarını bildikleri birşeyi nasıl yapacaklarını tekrar öğrenmelerini 
söylemek biraz ağır. 
  Alakasız bir örnek olacak ama autocad kullanan makina mühendisi arkadaşım 
evine deneme amaçlı olarak ofisteki programın bir üst sürümünü kurduğunu 
anlatmıştı. Ofiste rahatlıkla yapabildiği şeyleri evde yapabilmek için çok 
uğraşması gerektiğini, kısayolların değişmesi yüzünden hızlı çalışamadığını, bu 
yüzden programdan nefret ettiğini anlatmıştı. 

  Yani bizlerin gözden kaçırdığı konu insanlar bilgisayarı başka şeyler yapmak 
için kullanıyorlar. Ve temelinde aynı olupta sadece bazı yöntemlerin 
farklılaştırıldığı bir sürüm değişikliğinde bile sıkıntı yaşayan kullanıcılar 
komple sistemin değişiminden ürkebilir. Ve haklıdırlar da. 

  Gelelim bu çabanın nasıl gerçeklenebileceğine. 
  Active directory ve windows ağ özellikleri gibi fazlasıyla microsoft bağımlı 
bir ağınız yok ise 
  iş sadece kullanıcı alışkanlıklarına kalıyor. 
  Şirketinizdeki kullanıcıların yaptıkları işleri kalem kalem dökümante 
etmenizi öneririm. Her program için en ekstrem kullanım tarzlarını not etmeye 
dikkat edin. Ve herbiri için bir linux karşılığını yerleştirebiliyor musunuz 
ona bakın. Önce siz kullanın. 
  Bazı durumlarda windows makinaları tutmak zorunda kalabilirsiniz. Özellikle 
şirket için önceden satın alınmış ve belirli bir işe yarayan programlarda 
yapacak çok birşey yok. (Muhasebe programları gibi) Onları en azından sonraki 
evrelere bırakmakta fayda var yoksa konu çok uzar. 

  Genelde ofis kullanıcılarının ihtiyaçları browser ve ms office araçlarından 
ibaret. Eğer şirkette izin veriliyorsa msn olabilir birde. Ben çözümünü 
bulamadığım bazı sorunları aktarayım ki başınıza neler gelebilir buna 
hazırlıklı olun. 

  Word en problemsiz konu. ama burda dikkat edilmesi gereken eğer  yayınlanacak 
dökümanları word'de hazırlayıp pdf'e çeviriyor iseniz yani yazı ve resimlerin 
konumlandırması çok önemli ise ms word de oluşturulmuş bir belgeyi 
openoffice'te editleyip pdf'e  çevirdiğinizde bir takım satır kaymaları 
yaşanabiliyor. Bu kullanıcıları çıldırtıyor. 


  Excel'de komplike macrolar ile ilgili uyum problemleri çıkabiliyor idi. 
openoffice 3.0 bu konuda bir çok yenilik getirdi ama sorunları ne kadar çözdü 
orasını bilmiyorum. 

  MS Outlook yaşayacağınız en büyük sıkıntılardan biri aslında. Özellikle 
insanlar sadece bir mail client değilde bir ofis yönetim aracı olarak 
kullanıyorsa outlook benim gözümde de en iyisi.. Burada KDE  Contact veya 
thunderbird'e eklenecek bir sunbird eklentisi ile işleriniz biraz daha 
kolaylaşıyor. Evolution da iyi bir alternatif. Burada backup restore kısmı 
biraz dertli. Birde kullanıcılar outlooktan vazgeçmek istemiyorlar. Şirkete 
uygulamadım ama crossover üzerinden outlook kurmak bu probleme bir çözüm 
olabilir. 

  Photoshop kullanıcıları gimp kullanmakta zorlanıyor. Photoshop istiyorlar. 
Photoshop linux'e port edilse güzel olurmuş :)

  Bir diğer sıkıntı da powerpoint'te çıkıyor. (Kişisel tercihim bu kişilere 
apple satın alıp keynotes a alıştırılmaları :D tabii photoshop kullanıcılarına 
da aynısı yapılsa hiç fena olmaz.daha dertsiz ve daha gelişmiş. hemde unix 
kalitesinde)
  Powerpoint ile ilgili sıkıntı aslında menü ve fonksyonların farklı yerlerde 
olması. insanlar bir özellik yada bir efekt eklemeye çalıştıklarında 
oopresenter da bunların yerlerini bulamıyorlar. 

  Son olarak kullanıcıların korktuğu ama çabuk alıştıkları şeyler. Müzik için 
amarok yada  rhythmbox , film için mplayer ya da vlc kullanımı  gibi. Ve dosya 
sisteminden korktuklarını söyleyebilirim. Yani C: D: gibi sürücü isimleri 
program files yada Documents and Settings gibi klasörlerin olmadığı bir işletim 
sisteminde ne yapabileceklerini bilmiyorlar. 

  Biraz uzun ve karışık bir anlatım olduysa kusuruma bakmayın. Niyetim vermek 
istediğiniz eğitimde odaklanmak isteyebileceğiniz konuların altını çizmek. 
Eğitiminizi bu odaklara dayanarak kendiniz hazırlamanızda  yarar var. En 
azından eğitim outline ını sizin çıkartmanız şart. Çünkü kullanıcıları siz 
tanıyorsunuz ve onların neleri bilmesi gerektiğini ancak siz 
belirleyebilirsiniz. İçerik konusunda sıkıntıya düşerseniz de 
seminer.linux.org.tr deki seminer notlarına göz atmanızı tavsiye ederim. 

  Sevgiler,
  Rüştü






------------------------------------------------------------------------------


  _______________________________________________
  Linux-sunucu E-Posta Listesi
  [email protected]

  Liste kurallarını http://liste.linux.org.tr/kurallar.php  bağlantısından 
okuyabilirsiniz;

  Bu Listede neden bulunduğunuzu bilmiyorsanız veya artık bu listeden gelen 
e-postaları almak istemiyorsanız aşağıdaki bağlantı adresini kullanarak 1 
dakika içinde üyeliğinizi sonlandırabilirsiniz.
  http://liste.linux.org.tr/mailman/listinfo/linux-sunucu



  __________ ESET NOD32 Antivirus Akıllı Güvenlik tarafından sağlanan bilgiler, 
virüs imza veritabanı sürümü: 4434 (20090917) __________

  İleti ESET NOD32 Antivirus Akıllı Güvenlik tarafından denetlendi.

  http://www.nod32.com.tr

_______________________________________________
Linux-sunucu E-Posta Listesi
[email protected]

Liste kurallarını http://liste.linux.org.tr/kurallar.php  bağlantısından 
okuyabilirsiniz;

Bu Listede neden bulunduğunuzu bilmiyorsanız veya artık bu listeden gelen 
e-postaları almak istemiyorsanız aşağıdaki bağlantı adresini kullanarak 1 
dakika içinde üyeliğinizi sonlandırabilirsiniz.
http://liste.linux.org.tr/mailman/listinfo/linux-sunucu

Cevap