İbrahim Bey, Aktardığınız deneyime epey bir güldüm :) Ama konunun gerçekten alışkanlıklara ne kadar hassas bir şekilde bağlı olduğunu çok net bir şekilde gösteriyor, bu yüzden teşekkür ederim.
Serdar Bey, Öncelikle şöyle bir yanlış anlaşılma olmadığını umarım. Yazıma başlarken deneyiminiz hakkında birşey bilmeden yazmıştım. Bu kesinlikle sizin deneyimlerinizi sorgulamak adına değildi ki zaten böyle birşey küstahlık olurdu. Bu şekilde anlaşılmadığımı umarım. Linux eğitimi ben de vermedim. Birkez bir dershaneye bu tür bir başvuruyla gitmiştim ve bana hocalarını üniversitelerde eğitim veren akademisyenlerden seçtiklerini söylemişlerdi. Linux ile ilgili genelde linux profesyonelliğinizi kanıtlayabileceğiniz sertifika programları bulunuyor. LPI (Linux Professional Institude) 'ın düzenlediği sınavlar var ki ülkemizde de bazı merkezlere gidip bu sınavlara girilebiliyor. Ayrıca RedHat 'in sertifika programları var. Onlar bildiğim kadarı ile daha çok sistem yöneticisi yetiştirmeye yönelik. Şirketiçi eğitim vermek için tabii ki bu tür bir sertifikaya ihtiyacınız yok. Hatta sizin geçmişinize sahip birinin bir eğitim kurumunda eğitim verebilmek için bu sertifikalara ihtiyacı olur mu ondan da şüpheliyim. Şöyle diyelim bu sertifikaların alınması bu sertifikalar ile ilgili eğitim verilmesini kolaylaştırabilir :) ( yuvarlak bir cümle oldu biraz :) ) Sevgiler, Rüştü 2009/9/17 Serdar Metroplan <[email protected]> > Rüştü Bey, > Yazdıklarınızı çok dikkatli bir şekilde okudum. Çok teşekkür ederim. Sizin > daha önceden yaşadığınız tecrübeler bana ışık tutacaktır kesinlikle. > Bilgisayar eğitmenliği tecrübelerime dayanarak ve Pardus'ta çok ilerlemeler > kaydedildiğini gözlemlediğim için böyle bişeye cesaret ettim. Bakalım sonu > ne olacak. Ama böyle bir linux mail desteği oldukça sırtım yere > gelmeyecektir. > > Neden Linux eğirimi vermek istedim? > IT sektörünce sistem uzmanı olmaya karar verdiğimde başladığım şirkette > Sancar Saran diye bir Linux uzmanı vardı. O bana bir redhat 7.3 kurup > vermişti. Bunu öğreneceksin ve şirketin tüm sunucularını (15 adet) Linux > yaptım, sende bu linuxları yöneteceksin demişti. Sizide dediğiniz gibi o > linuxları ilk gördüğümde çok korkmuştum. Ama sonra alıştıkça zevk ve heyecan > vermeye başlamıştı. :) > En çok ta kernel panic beni panikletirdi. Ama ne ilginçtirki o linuxlar 10 > yıl hiç çökmeden sorunsuzca çalıştı. Şirket iflas etti ama makineler ve > linuxlar iflas etmedi. Win olsaydı diyorum sanırım defalarca çökmüştü. > > MCSE 2003 kursuna da gittim. İkisi arasındaki farkları anlamak açısından > verimli bir kurs oldu benim için. Ama Microsofta pek sıcak bakmadığım için > sertifikalarını almadım. > > Kursta çözülemeyen bir sorun olduğunda, bırakın linux kuralım, linux'ta > daha kolay ve sorunsuz çalışır derdim :) > > Linux seminerleri (eskiden her ayın ilk çarşamba günleri olurdu) hiç > kaçırmazdım. > > 4 yıl kadar Windows işletmenlik kursları verdim. Linuxla tanıştıktan > sonrada neden Linux işletmenliği vermeyim. Bunu hep düşünmeye başladım. Ama > nerden nasıl başlarım diye düşünüyordum. > > Eğitim vermek için Linux sertifikam yok. Ama nereden nasıl şartlarda alınır > onu da bilmiyorum. LKD böyle bir eğitim programı düzenleyip kurs sonunda > başarılı olanlara böyle sertifika verse olabilir mi acaba? > > Linux la ilgili aklıma takılan bir çok soru var ama. Hepsini bir anda yazıp > listedekileri bunaltmak istemiyorum. > > Ama şu gerçek ki Linux sayesinde hiç aç kalmıyorum. Şirket iflas etti 7 ay > işsiz kaldım ama 7 ay boyunca bazı firmalara kurduğum linuxların getirisi > ile para kazandım. İyi ki Linux öğrenmişim. > > Saygılar > > > ----- Original Message ----- > *From:* Rüştü Derici <[email protected]> > *To:* [email protected] > *Sent:* Thursday, September 17, 2009 8:38 PM > *Subject:* [Linux-sunucu] Re: Sirkettekilere Linux egitimi vermek > > Merhaba Serdar Bey, > > Şirketteki konumunuzu ve linux yeterliliğinizi yada şirketin boyutu ve > bilgi teknolojilerini ne kadar kullandığını bilemediğm için mümkün mertebe > basitleştirerek, sizin de bir IT profesyoneli ve linuxte uzmanlaşmış biri > veya en basitinden bu dönüşümü uygulayacak kişi olduğunuzu düşünerek genel > bir bakış açısı ile yazıyorum. Burada anlattıklarım bizim bir müşterimiz > için uyguladığımız dönüşüm sürecindeki gözlemlerim. Epey işinize > yarayacağını düşünüyorum. > > Öncelikle şirket kullanıcıları linux'e geçmekte direnç gösterirlerse bu > anlaşılabilecek bir durumdur. Alıştıkları yapıdan uzaklaşmak istemiyorlar. > Bu konu benim uzun süredir gözlemlediğim bir konu ve gerçektende > kullanıcılarda gördüğüm sadece basit bir gelişime kapalılık değil. Onlara > hali hazırda nası yapacaklarını bildikleri birşeyi nasıl yapacaklarını > tekrar öğrenmelerini söylemek biraz ağır. > Alakasız bir örnek olacak ama autocad kullanan makina mühendisi arkadaşım > evine deneme amaçlı olarak ofisteki programın bir üst sürümünü kurduğunu > anlatmıştı. Ofiste rahatlıkla yapabildiği şeyleri evde yapabilmek için çok > uğraşması gerektiğini, kısayolların değişmesi yüzünden hızlı çalışamadığını, > bu yüzden programdan nefret ettiğini anlatmıştı. > > Yani bizlerin gözden kaçırdığı konu insanlar bilgisayarı başka şeyler > yapmak için kullanıyorlar. Ve temelinde aynı olupta sadece bazı yöntemlerin > farklılaştırıldığı bir sürüm değişikliğinde bile sıkıntı yaşayan > kullanıcılar komple sistemin değişiminden ürkebilir. Ve haklıdırlar da. > > Gelelim bu çabanın nasıl gerçeklenebileceğine. > Active directory ve windows ağ özellikleri gibi fazlasıyla microsoft > bağımlı bir ağınız yok ise > iş sadece kullanıcı alışkanlıklarına kalıyor. > Şirketinizdeki kullanıcıların yaptıkları işleri kalem kalem dökümante > etmenizi öneririm. Her program için en ekstrem kullanım tarzlarını not > etmeye dikkat edin. Ve herbiri için bir linux karşılığını yerleştirebiliyor > musunuz ona bakın. Önce siz kullanın. > Bazı durumlarda windows makinaları tutmak zorunda kalabilirsiniz. Özellikle > şirket için önceden satın alınmış ve belirli bir işe yarayan programlarda > yapacak çok birşey yok. (Muhasebe programları gibi) Onları en azından > sonraki evrelere bırakmakta fayda var yoksa konu çok uzar. > > Genelde ofis kullanıcılarının ihtiyaçları browser ve ms office araçlarından > ibaret. Eğer şirkette izin veriliyorsa msn olabilir birde. Ben çözümünü > bulamadığım bazı sorunları aktarayım ki başınıza neler gelebilir buna > hazırlıklı olun. > > Word en problemsiz konu. ama burda dikkat edilmesi gereken eğer > yayınlanacak dökümanları word'de hazırlayıp pdf'e çeviriyor iseniz yani yazı > ve resimlerin konumlandırması çok önemli ise ms word de oluşturulmuş bir > belgeyi openoffice'te editleyip pdf'e çevirdiğinizde bir takım satır > kaymaları yaşanabiliyor. Bu kullanıcıları çıldırtıyor. > > > Excel'de komplike macrolar ile ilgili uyum problemleri çıkabiliyor idi. > openoffice 3.0 bu konuda bir çok yenilik getirdi ama sorunları ne kadar > çözdü orasını bilmiyorum. > > MS Outlook yaşayacağınız en büyük sıkıntılardan biri aslında. Özellikle > insanlar sadece bir mail client değilde bir ofis yönetim aracı olarak > kullanıyorsa outlook benim gözümde de en iyisi.. Burada KDE Contact veya > thunderbird'e eklenecek bir sunbird eklentisi ile işleriniz biraz daha > kolaylaşıyor. Evolution da iyi bir alternatif. Burada backup restore kısmı > biraz dertli. Birde kullanıcılar outlooktan vazgeçmek istemiyorlar. Şirkete > uygulamadım ama crossover üzerinden outlook kurmak bu probleme bir çözüm > olabilir. > > Photoshop kullanıcıları gimp kullanmakta zorlanıyor. Photoshop istiyorlar. > Photoshop linux'e port edilse güzel olurmuş :) > > Bir diğer sıkıntı da powerpoint'te çıkıyor. (Kişisel tercihim bu kişilere > apple satın alıp keynotes a alıştırılmaları :D tabii photoshop > kullanıcılarına da aynısı yapılsa hiç fena olmaz.daha dertsiz ve daha > gelişmiş. hemde unix kalitesinde) > Powerpoint ile ilgili sıkıntı aslında menü ve fonksyonların farklı yerlerde > olması. insanlar bir özellik yada bir efekt eklemeye çalıştıklarında > oopresenter da bunların yerlerini bulamıyorlar. > > Son olarak kullanıcıların korktuğu ama çabuk alıştıkları şeyler. Müzik için > amarok yada rhythmbox , film için mplayer ya da vlc kullanımı gibi. Ve > dosya sisteminden korktuklarını söyleyebilirim. Yani C: D: gibi sürücü > isimleri program files yada Documents and Settings gibi klasörlerin olmadığı > bir işletim sisteminde ne yapabileceklerini bilmiyorlar. > > Biraz uzun ve karışık bir anlatım olduysa kusuruma bakmayın. Niyetim vermek > istediğiniz eğitimde odaklanmak isteyebileceğiniz konuların altını çizmek. > Eğitiminizi bu odaklara dayanarak kendiniz hazırlamanızda yarar var. En > azından eğitim outline ını sizin çıkartmanız şart. Çünkü kullanıcıları siz > tanıyorsunuz ve onların neleri bilmesi gerektiğini ancak siz > belirleyebilirsiniz. İçerik konusunda sıkıntıya düşerseniz de > seminer.linux.org.tr deki seminer notlarına göz atmanızı tavsiye ederim. > > Sevgiler, > Rüştü > > > > ------------------------------ > > _______________________________________________ > Linux-sunucu E-Posta Listesi > [email protected] > > Liste kurallarını http://liste.linux.org.tr/kurallar.php bağlantısından > okuyabilirsiniz; > > Bu Listede neden bulunduğunuzu bilmiyorsanız veya artık bu listeden gelen > e-postaları almak istemiyorsanız aşağıdaki bağlantı adresini kullanarak 1 > dakika içinde üyeliğinizi sonlandırabilirsiniz. > http://liste.linux.org.tr/mailman/listinfo/linux-sunucu > > > > __________ ESET NOD32 Antivirus Akıllı Güvenlik tarafından sağlanan > bilgiler, virüs imza veritabanı sürümü: 4434 (20090917) __________ > > İleti ESET NOD32 Antivirus Akıllı Güvenlik tarafından denetlendi. > > http://www.nod32.com.tr > > > _______________________________________________ > Linux-sunucu E-Posta Listesi > [email protected] > > Liste kurallarını http://liste.linux.org.tr/kurallar.php bağlantısından > okuyabilirsiniz; > > Bu Listede neden bulunduğunuzu bilmiyorsanız veya artık bu listeden gelen > e-postaları almak istemiyorsanız aşağıdaki bağlantı adresini kullanarak 1 > dakika içinde üyeliğinizi sonlandırabilirsiniz. > http://liste.linux.org.tr/mailman/listinfo/linux-sunucu > >
_______________________________________________ Linux-sunucu E-Posta Listesi [email protected] Liste kurallarını http://liste.linux.org.tr/kurallar.php bağlantısından okuyabilirsiniz; Bu Listede neden bulunduğunuzu bilmiyorsanız veya artık bu listeden gelen e-postaları almak istemiyorsanız aşağıdaki bağlantı adresini kullanarak 1 dakika içinde üyeliğinizi sonlandırabilirsiniz. http://liste.linux.org.tr/mailman/listinfo/linux-sunucu
