On Thu, 13 Nov 2014 02:52:47 +0100
Rolf Edlund wrote:
> Den 12 november 2014 01:06 skrev Stefan Alfredsson
> :
> >> Kom nu på att jag var inne på Elgiganten här i Varberg för några
> >> veckor sedan. Där en av säljarna sa att dom hade en router för
> >> 295 :- , som skulle klara 300 Mb/s. Kanske
Den 12 november 2014 01:06 skrev Stefan Alfredsson :
>> Kom nu på att jag var inne på Elgiganten här i Varberg för några
>> veckor sedan. Där en av säljarna sa att dom hade en router för 295 :-
>> , som skulle klara 300 Mb/s. Kanske skulle köpt hela lagret ?
>
>
> På ethernet-sidan är det få routra
Rolf Edlund skrev 04/11/14 01:48:
Den 4 november 2014 00:59 skrev Rolf Edlund :
Finns det routrar som klarar 1Gb/s eller ens 100Mb/s om de kostar 500 sek?
Och var påstår jag det ?
Kom nu på att jag var inne på Elgiganten här i Varberg för några
veckor sedan. Där en av säljarna sa att dom had
Den 2014-11-11 09:43, Michael Kjörling skrev:
On 11 Nov 2014 08:40 +0100, from anders.wallenqu...@kreawit.se (Anders
Wallenquist):
Debian installerar få tjänster i onödan och inga bakdörrar som du är
drabbad av utanför Linux-världen.
*host* OpenSSL slumpgeneratorn *host*
http://www.theregiste
On 11 Nov 2014 08:40 +0100, from anders.wallenqu...@kreawit.se (Anders
Wallenquist):
> Debian installerar få tjänster i onödan och inga bakdörrar som du är
> drabbad av utanför Linux-världen.
*host* OpenSSL slumpgeneratorn *host*
http://www.theregister.co.uk/2008/05/21/massive_debian_openssl_han
uot; och åtminstone några stycken med Gained
access level "Admin". Finns helt säkert andra motsvarande sidor, jag
googlade på "linux remote exploit" och ovanstående var en av de
träffar som hamnade högst upp i listan.
> En stor källa till sårbarheter är webbläsaren och p
s som t ex
Flash. En annan är installation av främmande programvara utanför Debians
repositories. Sårbarheter i webbläsaren öppnar upp vilken brandvägg som
helst, inklusive din annars väluppdaterade Debian-maskin.
Sist men inte minst: hög kvalitet på lösenord. Aldrig samma lösenord på
två ställ
Hej alla glada !
Ville bara tacka för all fantastisk hjälp och tips jag fått i ämnet !
--
/Rolf
--
To UNSUBSCRIBE, email to debian-user-swedish-requ...@lists.debian.org
with a subject of "unsubscribe". Trouble? Contact listmas...@lists.debian.org
Archive:
https://lists.debian.org/CADT_Qgu9T-F
Hej
Den 4 november 2014 00:45 skrev Rolf Edlund :
> Den 3 november 2014 22:42 skrev Anders Jackson :
>> Vad är problemet? Alla paket i Debian har en signatur.
>>
>> Ja, diskussionen är kul med routrar och bakdörrar. Men det är inte
>> relevant för säker instal
brandvägg, dels ska en attack ske mot just din IP-adress.
Om man nu återgår till min fråga "installation utan brandvägg ?". Så
blir det väl då lite komplicerat att instalera med brandvägg, hur
minimalt systemet man instalerar än är ?
Men jag förstår ändå hur du tänker.
> ufw mm. i
Den 4 november 2014 00:59 skrev Rolf Edlund :
>> Finns det routrar som klarar 1Gb/s eller ens 100Mb/s om de kostar 500 sek?
>
> Och var påstår jag det ?
Kom nu på att jag var inne på Elgiganten här i Varberg för några
veckor sedan. Där en av säljarna sa att dom hade en router för 295 :-
, som skul
Rolf Edlund skrev 04/11/14 00:45:
>Att skydda datorn från attacker utifrån är ganska enkel. Installera
>inte någon tjänst innan en brandvägg är inställd och startad. Kanske
>med undantaget för SSH.
Nu blir jag lite förvirrad här. Du menar alltså att man inte alls
behöver någon brandvägg, under
Den 3 november 2014 23:25 skrev Anders Jackson :
>> Ok, då är den inget för mig idag. För den bör ju minst klara 100 Mb/s på
>> tråden.
>
> Tja, du skall skyffla data internt och till Internet. Det är den
> totala mängden som maskinen skall klara. Då behövs det både CPU-kraft
> och hårdvara som k
Den 3 november 2014 22:42 skrev Anders Jackson :
> Vad är problemet? Alla paket i Debian har en signatur.
>
> Ja, diskussionen är kul med routrar och bakdörrar. Men det är inte
> relevant för säker installation av Debian.
>
> Den signaturen kommer från listan över paket, den l
Den 3 november 2014 22:56 skrev Rolf Edlund :
> Den 3 november 2014 22:05 skrev :
>>> Skulle en WRT54GL för 500:-, vara ett dåligt köp idag ?
>>
>> Den toppar ~30Mbit/s på tråden och om jag minns rätt ~20Mbit/s
>> trådlöst. Känns lite surt när jag har 100Mbit/s i väggen. Men den är
>> väl bortåt t
Den 3 november 2014 22:05 skrev :
>> Skulle en WRT54GL för 500:-, vara ett dåligt köp idag ?
>
> Den toppar ~30Mbit/s på tråden och om jag minns rätt ~20Mbit/s
> trådlöst. Känns lite surt när jag har 100Mbit/s i väggen. Men den är
> väl bortåt tio år gammal och var ganska billig redan då.
Ok, då
Vad är problemet? Alla paket i Debian har en signatur.
Ja, diskussionen är kul med routrar och bakdörrar. Men det är inte
relevant för säker installation av Debian.
Den signaturen kommer från listan över paket, den listan är kryptiskt
signerad med Debians nyckelpar. Så paketlistan är
On Mon, 3 Nov 2014 21:27:35 +0100
Rolf Edlund wrote:
> Den 3 november 2014 21:06 skrev Sven Arvidsson :
> >> Idag kan man få tag på en "ny" Linksys Wi-Fi Router WRT54GL för
> >> 500:- Visserligen har den några år på nacken, men var ju väldigt
> >> bra på sin tid. Problemet är att den bara har 54
Den 3 november 2014 21:06 skrev Sven Arvidsson :
>> Idag kan man få tag på en "ny" Linksys Wi-Fi Router WRT54GL för 500:-
>> Visserligen har den några år på nacken, men var ju väldigt bra på sin
>> tid. Problemet är att den bara har 54 Mb/s på wi-fi:n.
>>
>> Det roliga är att den kör Linux (vilket
Den 3 november 2014 21:05 skrev Michael Kjörling :
> Har du iptables-binärerna så är det ju inte konstigare än annars. Jag
> tänkte mycket ur perspektivet något som uppstarten av
> installationsmiljön borde kunna lösa.
Jo, det hade varit bra om det hade funkat.
>> Typ att ha två brandväggar då el
> Idag kan man få tag på en "ny" Linksys Wi-Fi Router WRT54GL för 500:-
> Visserligen har den några år på nacken, men var ju väldigt bra på sin
> tid. Problemet är att den bara har 54 Mb/s på wi-fi:n.
>
> Det roliga är att den kör Linux (vilket L:et står för).
Japp, OpenWRT är en fortsättning på
er. Lägg
>> på att tillåta port 53/{tcp,udp} och 67-68/udp (DNS och DHCP) så lär
>> nätverkande fungera fullt acceptabelt, och tillåt inkommande 22/tcp
>> också om man ska köra nätverksbaserad (remote) installation.
>
> Och det fixar man hur ? Har aldrig sysslat med att sätt
Den 3 november 2014 20:12 skrev Sven Arvidsson :
> On Mon, 2014-11-03 at 17:43 +0100, Rolf Edlund wrote:
>> Idag kan man ju hitta nya routrar för runt en 100 - 150 SEK. Men dom
>> tror jag är mer eller mindre skräp ?
>>
>> ASUS routrar vet jag brukar hamna högt i tester.
>
> Det roligaste är en rou
On Mon, 03 Nov 2014 20:15:18 +0100
Sven Arvidsson wrote:
> On Mon, 2014-11-03 at 19:40 +0100, Rolf Edlund wrote:
> > Btw. Har för mig att jag sagt det förut. Tydligen levereras vissa
> > routrar med bakdörr. Vet tyvärr inte vilka. :(
>
> Ja, tyvärr är det så. Min nuvarande router hade en bakdörr
On Mon, 2014-11-03 at 19:40 +0100, Rolf Edlund wrote:
> Btw. Har för mig att jag sagt det förut. Tydligen levereras vissa
> routrar med bakdörr. Vet tyvärr inte vilka. :(
Ja, tyvärr är det så. Min nuvarande router hade en bakdörr:
http://sekurak.pl/tp-link-httptftp-backdoor/
Dock använde jag aldr
On Mon, 2014-11-03 at 17:43 +0100, Rolf Edlund wrote:
> Idag kan man ju hitta nya routrar för runt en 100 - 150 SEK. Men dom
> tror jag är mer eller mindre skräp ?
>
> ASUS routrar vet jag brukar hamna högt i tester.
Det roligaste är en router som du kan installera OpenWRT eller liknande
på.
--
skräp ?
>>
>> ASUS routrar vet jag brukar hamna högt i tester.
>
> Min referensram inskränker sig till trådlösa routrar för mellan 500 kr och
> 1000 kr. Jag tycker att det borde duga att före en sådan där installation
> först "testa grönt för alla standardportar" me
outer jag ska investera mina dyrt förvärvade veckopengar i ?
>
> Idag kan man ju hitta nya routrar för runt en 100 - 150 SEK. Men dom
> tror jag är mer eller mindre skräp ?
>
> ASUS routrar vet jag brukar hamna högt i tester.
Min referensram inskränker sig till trådlösa routrar för me
de 22/tcp
> också om man ska köra nätverksbaserad (remote) installation.
Och det fixar man hur ? Har aldrig sysslat med att sätta upp
brandväggar på det sättet.
Att man kan sätta upp det efter installationen, förstår jag. Men innan ?
> Det skulle ju så klart inte ta bort riskerna helt,
Den 31 oktober 2014 16:54 skrev Tore Ericsson :
> fredag 31 oktober 2014 13:57 35 skrev Rolf Edlund:
>> Om man inte har någon router med inbyggd brandvägg, hur stor är då
>> risken att få intrång i datorn under installationen ?
>>
>> Efter installationen kan man ju t.ex installera UFW, eller någon
senaste är ju v7.7.
> Notera även att Debian aktiverar ju även de tjänster du väljer att
> installera direkt.
>
> Det bästa är nog offline-installation med föreberedda
> säkerhetsuppdateringar på cd eller usb.
Att installera v7.7 offline, bör ju inte vara några större problem.
Det ä
tables regeluppsättning
som släpper igenom inkommande ESTABLISHED,RELATED och inget mer. Lägg
på att tillåta port 53/{tcp,udp} och 67-68/udp (DNS och DHCP) så lär
nätverkande fungera fullt acceptabelt, och tillåt inkommande 22/tcp
också om man ska köra nätverksbaserad (remote) installation.
Det skulle ju så klar
fredag 31 oktober 2014 13:57 35 skrev Rolf Edlund:
> Om man inte har någon router med inbyggd brandvägg, hur stor är då
> risken att få intrång i datorn under installationen ?
>
> Efter installationen kan man ju t.ex installera UFW, eller någon annan
> lämplig brandvägg.
Jag skulle knappast våga
de tjänster du väljer att
installera direkt.
Det bästa är nog offline-installation med föreberedda
säkerhetsuppdateringar på cd eller usb.
--
Cheers,
Sven Arvidsson
http://www.whiz.se
PGP Key ID 760BDD22
signature.asc
Description: This is a digitally signed message part
Om man inte har någon router med inbyggd brandvägg, hur stor är då
risken att få intrång i datorn under installationen ?
Efter installationen kan man ju t.ex installera UFW, eller någon annan
lämplig brandvägg.
--
/Rolf
--
To UNSUBSCRIBE, email to debian-user-swedish-requ...@lists.debian.org
w
Den 30 september 2014 16:07 skrev Rolf Edlund :
> Tydligen hade jag svarat fel på något ställe, för jag fick rödskärm på
> "Välja och installera program"
Fick rödskärm även på en vanlig installation. Så det hade inte berott
på mig, utan är in bugg i installationsprogrammet. Kä
Den 30 september 2014 17:36 skrev Sven Arvidsson :
>> Är det föresten någon som vet var man hittar Gnomes "Software" /
>> "Programvara" paket ? Den tycks inte finnas i Debian ? Eller har det
>> paketet bara fått ett annat namn ? Hittar bara Ubuntus version.
>
> Det finns en ITP-bugg som fortfarande
On Tue, 2014-09-30 at 16:07 +0200, Rolf Edlund wrote:
> Är det föresten någon som vet var man hittar Gnomes "Software" /
> "Programvara" paket ? Den tycks inte finnas i Debian ? Eller har det
> paketet bara fått ett annat namn ? Hittar bara Ubuntus version.
Det finns en ITP-bugg som fortfarande är
Installerade nyss den senaste Testing (daterad 29/9) i Expert läge.
Innan har det inte varit någon större skillnad att göra en
installation i Expert läge, och en vanlig Installation.
Nu får man en väldigt massa fler frågor. T.ex hur man vill konfigurera
exim4, Det var bara en av dom 20-tals
>> Något verkar konstigt. gdisk kom inte med i squeeze utan finns bara
>> genom backports och var jag kan se har den inga beroenden på de
>> paket
>> du
>> har problem med.
>>
>> http://packages.debian.org/squeeze-backports/gdisk
Om jag speciellt anger squeeze-backports som distribution funkar
ins
> Något verkar konstigt. gdisk kom inte med i squeeze utan finns bara
> genom backports och var jag kan se har den inga beroenden på de paket
> du
> har problem med.
>
> http://packages.debian.org/squeeze-backports/gdisk
Ska jag koncentrera mej på felmeddelandet "Broken package" och gör en
bugg-ra
> Men har du provart med sfdisk? Har för mig att den har stöd för GPT.
Ja:
> WARNING: GPT (GUID Partition Table) detected on '/dev/sdc'! The util
> sfdisk doesn't support GPT. Use GNU Parted.
/Jens
==
Jens Andersson ja...@barbanet
därför måste jag ha ett alternativ till
> sfdisk, jag försöker med sgdisk. Vid installation får jag dock "unmet
> dependencies" pga "E:Brocken packages":
>
> The following packages have unmet dependencies:
> gdisk : Depends: libicu48 (>= 4.8-1) but it is not g
därför måste jag ha ett alternativ till
> sfdisk, jag försöker med sgdisk. Vid installation får jag dock "unmet
> dependencies" pga "E:Brocken packages":
>
> The following packages have unmet dependencies:
> gdisk : Depends: libicu48 (>= 4.8-1) but it is not g
GPT, och därför måste jag ha ett alternativ till
> sfdisk, jag försöker med sgdisk. Vid installation får jag dock "unmet
> dependencies" pga "E:Brocken packages":
Men har du provart med sfdisk? Har för mig att den har stöd för GPT.
> The following packages have unmet d
installation får jag dock "unmet
dependencies" pga "E:Brocken packages":
The following packages have unmet dependencies:
gdisk : Depends: libicu48 (>= 4.8-1) but it is not going to be installed
Depends: libtinfo5 but it is not going to be installed
E: Broken packages
Den 7 augusti 2012 11:31 skrev Anders Jackson :
> Brukar vara bra att skicka in en sorts förändring i taget. Exempelvis ett
> kapitel eller ett annat ordval över hela dokumentet.
>
> Större ändringar diskuteras gärna först så att man inte lägger ner för
> mycket jobb i onödan...
Låter som mycket b
Den 7 augusti 2012 11:16 skrev Anders Jackson :
>> Hoppas dom snart utser någon som kan ta över. Varför inte du själv ? :).
>
> Du menad väl "Varför inte jag själv" ;-)
"Tänkte inte på det.." ;)
--
/Rolf
--
To UNSUBSCRIBE, email to debian-user-swedish-requ...@lists.debian.org
with a subject o
On Tue, 2012-08-07 at 05:35 +0200, Rolf Edlund wrote:
> Nu vill väl inte jag kalla just omnämnandet av FIPS:en, en bug ?
Bugsystemet används ju inte bara för rena felaktigheter, utan även för
andra önskemål och synpunkter man kan ha.
--
Cheers,
Sven Arvidsson
http://www.whiz.se
PGP Key ID 760BD
Brukar vara bra att skicka in en sorts förändring i taget. Exempelvis ett
kapitel eller ett annat ordval över hela dokumentet.
Större ändringar diskuteras gärna först så att man inte lägger ner för
mycket jobb i onödan...
Den 7 aug 2012 10:08 skrev "Rolf Edlund" :
>
> Den 7 augusti 2012 08:55 skrev Martin Bagge / brother :
>
>> Det var ju Frans Pop som hade lite huvudansvar för guiden förr och jag
tror inte att någon har lyckats ta över den biten efter hans död tyvärr.
>
>
> Aha, kände varken till att det var Frans
Den 7 augusti 2012 08:55 skrev Martin Bagge / brother :
Det var ju Frans Pop som hade lite huvudansvar för guiden förr och jag tror
> inte att någon har lyckats ta över den biten efter hans död tyvärr.
>
Aha, kände varken till att det var Frans Pop som var ansvarig, eller att
han vara död. Tråkig
On Mon, 6 Aug 2012, Rolf Edlund wrote:
Nu menar jag inte att Guiden på något sätt är dåligt skriven eller så.
Det var ju Frans Pop som hade lite huvudansvar för guiden förr och jag
tror inte att någon har lyckats ta över den biten efter hans död tyvärr.
--
/brother
http://martin.bagge.nu
At
Den 6 augusti 2012 18:35 skrev Sven Arvidsson :
Jag hittar ingen specifik bug om just detta, men annars finns det ganska
> gott om öppna buggar mot paketet som innehåller manualen:
>
> http://bugs.debian.org/cgi-bin/pkgreport.cgi?ordering=normal;archive=0;src=installation-guide;dist
Den 6 augusti 2012 20:19 skrev Martin Bagge / brother :
>
> Du får ju mer än gärna hjälpa till med översättningen om du känner för att
> bita i den delen.
>
Förstod nästan att jag skulle få den kommentaren.. :).
Jodå jag har faktiskt funderat på det flera gånger, eftersom jag märkt att
det har
On Mon, 6 Aug 2012, Rolf Edlund wrote:
Hmm.. ska fundera på det. Är bara inte så bra på att uttrycka mig på
engelska. Därimot så förstår jag det bättre. Kan t.ex sitta och reta mig
genom en helt film. Bara för att den som textsatt filmen, har översatt så
konstigt. Sån är jag och det står jag för
, men annars finns det ganska
gott om öppna buggar mot paketet som innehåller manualen:
http://bugs.debian.org/cgi-bin/pkgreport.cgi?ordering=normal;archive=0;src=installation-guide;dist=unstable;repeatmerged=0
Gissar att det (som vanligt) är brist på frivilliga för att underhålla
och uppdate
2012/8/6 Jeremiah C. Foster
>
> > Nu får ni gärna tycka att jag är en GGG, men är inte delar av Debian
> Installations Guiden lite "out of date" ?
>
> Vilken version tänker du på?
>
> Den senaste, som är daterad 2010.
--
/Rolf
Den 6 augusti 2012 13:10 skrev Anders Jackson :
> > Nu får ni gärna tycka att jag är en GGG, men är inte delar av Debian
> Installations Guiden lite "out of date" ?
>
> Kan den kanske vara. Det går att skicka in förslag till förbättringar.
>
Hmm.. ska fundera på det. Är bara inte så bra på att utt
Den 5 aug 2012 02:38 skrev "Rolf Edlund" :
>
> Hej,
Hej
> Nu får ni gärna tycka att jag är en GGG, men är inte delar av Debian
Installations Guiden lite "out of date" ?
Kan den kanske vara. Det går att skicka in förslag till förbättringar.
> T.ex tänker jag på att det står att man ska använda F
On Aug 5, 2012, at 02:38, Rolf Edlund wrote:
> Hej,
>
> Nu får ni gärna tycka att jag är en GGG, men är inte delar av Debian
> Installations Guiden lite "out of date" ?
Vilken version tänker du på?
>
> T.ex tänker jag på att det står att man ska använda FIPS för att ändra
> storleken på en
Hej,
Nu får ni gärna tycka att jag är en GGG, men är inte delar av Debian
Installations Guiden lite "out of date" ?
T.ex tänker jag på att det står att man ska använda FIPS för att ändra
storleken på en partition. Sist jag använde det programmet, tror jag var
för 10 - 15 år sedan. Dom flesta anvä
-BEGIN PGP SIGNED MESSAGE-
Hash: SHA256
On Mon, 1 Aug 2011, Johan Berntsson wrote:
Tips? mottages
Jag tycker att du ska följa instruktionerna som du fått både här och på
debian-user.
Din felrapportering är HELT värdelös. Vi vet inte vad du gör. Vi vet inte
vad du får för felmeddel
Hej
Headerfilerna kommer i ett separat paket. Normalt behöver man ju inte dem.
Den 2 augusti 2011 12:14 skrev Johan Berntsson :
>
> Nu har jag kommit så långt till att installationscript frågar om det ska
> konfigurera X confige filen o jag tog ja...
>
> o då hittar scriptet inte filen
X11 behö
Den 1 augusti 2011 16:48 skrev Johan Berntsson :
> Hej!
Hej
> Får inte till det när jag försöker installera datorns grafikkort.
>
> Har laddat ner drivrutinen som ska vara för Linux.
Varifrån? Finns det inte i X redan?
> Packar upp filen med sh (som root) men får error.
Vilket fel då? Du vet
Johan Berntsson skrev 2011-08-01 16:48:
> Hej!
>
> Får inte till det när jag försöker installera datorns grafikkort.
>
> Har laddat ner drivrutinen som ska vara för Linux.
>
> Packar upp filen med sh (som root) men får error.
>
> Dock kör jag i ett konsol fönster i X gnu.
> Ska jag gå ur X?
>
Hej!
Får inte till det när jag försöker installera datorns grafikkort.
Har laddat ner drivrutinen som ska vara för Linux.
Packar upp filen med sh (som root) men får error.
Dock kör jag i ett konsol fönster i X gnu.
Ska jag gå ur X?
Grafikkortet är ett Matrox QID-QDA8X128F med uttag för fyra s
då ska du ha en av dessa.
CD:
http://cdimage.debian.org/debian-cd/current/amd64/iso-cd/debian-506-amd64-CD-1.iso
DVD:
http://cdimage.debian.org/debian-cd/current/amd64/iso-dvd/debian-506-amd64-DVD-1.iso
--
To UNSUBSCRIBE, email to debian-user-swedish-requ...@lists.debian.org
with a subject of
min dator är 64 bitar.
prosserson heter intell tror jag
--
From: "Martin Bagge / brother"
Sent: Wednesday, November 10, 2010 12:37 PM
To:
Cc:
Subject: Re: installation (fwd)
On Wed, 10 Nov 2010, bardiazak...@gmail.com wrote:
m
On Wed, 10 Nov 2010, bardiazak...@gmail.com wrote:
men det går inte att hitta hur man laddar ner.
man måste helatiden trycka felar flera länkar och sånt.
man kommer aldrig till där man kan ladda ner .
och välja spara och så
vad har du för processortyp?
när du vet det så går du hit:
http://cdim
r 10, 2010 12:04 AM
To:
Cc: "Martin Bagge / brother" ;
Subject: Re: installation (fwd)
Har heller inte några erfarenheter av röstuppläsning av skärminformation.
Men senast jag kollade, så hade Debian stöd för uppläsningshårdvara
från start, via textgränssnit
Hej har en dator md 64 bitar en stationär . Me windows 7
-- originalmedd. --
Ämne: Re: installation (fwd)
Från: Martin Bagge / brother
Datum: 2010.11.10 12.37
On Wed, 10 Nov 2010, bardiazak...@gmail.com wrote:
> men det går inte att hitta hur man laddar ner.
> man måste helatiden trycka
ack
>
> --
> From: "Martin Bagge / brother"
> Sent: Tuesday, November 09, 2010 7:14 PM
> To:
> Cc:
> Subject: Re: installation (fwd)
>
>> jag kan inte hjälpa dig med detta tyvärr. du bör kolla med listan.
>> (skickar kopia dit så kansk
ok tack
--
From: "Martin Bagge / brother"
Sent: Tuesday, November 09, 2010 7:14 PM
To:
Cc:
Subject: Re: installation (fwd)
jag kan inte hjälpa dig med detta tyvärr. du bör kolla med listan.
(skickar kopia dit så kanske någon snapp
Sundbyberg stad en komun utanför
stockholm
--
From: "Martin Bagge / brother"
Sent: Tuesday, November 09, 2010 6:16 PM
To:
Cc: "mattias"
Subject: Re: installation (fwd)
oj!
Mattias är väl helt rätt man för den här noten tycker j
.html.sv#braille-displays
-- Forwarded message --
Date: Tue, 9 Nov 2010 17:53:36 +0100
From: bardiazak...@gmail.com
To: Martin Bagge / brother
Subject: Re: installation
kan du hjälpa mig eller?
vill ha debian via nätverksinstalation på mitt usbminne. och speakup.
och orca
ubunto
On Tue, 9 Nov 2010, mattias wrote:
hur mkt kan installeras med enbart cd1
altså inte netinstall
komplett desktop med gnome.
--
/brother
http://martin.bagge.nu
Bruce Schneier made Bell-LaPadula do a brutal doodle.
--
To UNSUBSCRIBE, email to debian-user-swedish-requ...@lists.debian.org
with
hur mkt kan installeras med enbart cd1
altså inte netinstall
--
To UNSUBSCRIBE, email to debian-user-swedish-requ...@lists.debian.org
with a subject of "unsubscribe". Trouble? Contact listmas...@lists.debian.org
Archive: http://lists.debian.org/1289301730.7834.0.ca...@mj-laptop
den detect:ar hardware och laddar in modulerna pc card och
usb storage (har jag för mig, detta sker automatiskt). Då uppkommer följande
fel:
[Detect and mount CD-rom]
Your installation CD-rom couln't be mounted. This probably means that the cdrom
was not in the drive. Insert it and try
On Mon, 11 Aug 2008, mikael wrote:
Jag försöker flytta en existerande debian installaion
(etch) som ligger på en 250gb usb hd (dock bara 6GB använt)
till en liten 20GB hd
Nu när du har fått bra svar som verkar i samma riktning som du var inne på
tänkte jag tipsa om ett alternativt sätt som ka
Tack för svaren,
Jag skall försöka med detta.
/Mikael
Leif Hornsved wrote:
On Mon, 11 Aug 2008 17:42:58 +0200
"mikael mikael-at-iced.se |adress24|" <...>
wrote:
Jag försöker flytta en existerande debian installaion
(etch) som ligger på en 250gb usb hd (dock bara 6GB använt)
till en liten
On Tue, 12 Aug 2008 08:59:22 +0200
Leif Hornsved <...> wrote:
> On Mon, 11 Aug 2008 17:42:58 +0200
> "mikael mikael-at-iced.se |adress24|" <...>
> wrote:
>
> > Jag försöker flytta en existerande debian installaion
> > (etch) som ligger på en 250gb usb hd (dock bara 6GB använt)
On Mon, 11 Aug 2008 17:42:58 +0200
"mikael mikael-at-iced.se |adress24|" <...>
wrote:
> Jag försöker flytta en existerande debian installaion
> (etch) som ligger på en 250gb usb hd (dock bara 6GB använt)
> till en liten 20GB hd
>
> innan när jag försökt sånt här så har
> jag kört dd och kört över
mån 2008-08-11 klockan 17:42 +0200 skrev mikael:
> 4) bootade up det gamla os'et mountade nya disken på /mnt
>
> 5) /sbin/grub-install --root-directory=/mnt --recheck /dev/sdb
>
> Här är problemen börjar grub klagar på att den inte
> hittar /mnt/boot/grub/stage1 och skriver inte nån MBR
5) chro
Hej
Jag försöker flytta en existerande debian installaion
(etch) som ligger på en 250gb usb hd (dock bara 6GB använt)
till en liten 20GB hd
innan när jag försökt sånt här så har
jag kört dd och kört över hela disken från den
ena till den andara men eftersom dd kör över hela disken
oavsett om de
Björn:
> Tore Ericsson wrote:
> > torsdag 17 juli 2008 00.51.37 skrev Helgi Örn Helgason:
...
> >> En man i Uppsala har kontaktat mig för hjälp med installation av linux.
...
> > Har själv introducerat Kubuntu på laptop till en "vanlig användare", se
> >
annen? Klarar han av att bränna skivor och
> tanka ner ISO image filer?
>
> /Björn, Debian användare(och buggtestare periodvis) sedan -99
>
Han behöver hjälp på plats pga att han inte har någon som helst
kunskap om det som behöver göras. Hans nuvarande system är ingen
standard installation h
Tore Ericsson wrote:
torsdag 17 juli 2008 00.51.37 skrev Helgi Örn Helgason:
Hej alla Debianer!
En man i Uppsala har kontaktat mig för hjälp med installation av linux.
Han har Fedora på sin dator, installerat för honom i UK för några år
sedan. Han vet inget om installation och/eller
tt bara formattera partitionerna (inte partionera) vid
installationen och välja samma mount-points som i Ubuntu.
// Anders
> -Ursprungligt meddelande-
> Från: Martin Bagge / brother [mailto:[EMAIL PROTECTED]
> Skickat: den 19 juli 2008 18:58
> Till: debian-user-swedish@lists.debia
hmm dublettmail?
-Ursprungligt meddelande-
Från: Hans Engren [mailto:[EMAIL PROTECTED]
Skickat: den 19 juli 2008 18:36
Till: mattias jonsson
Kopia: debian-user-swedish@lists.debian.org
Ämne: Re: talande installation
Antar att de syftar på http://www.linux-speakup.org/
mattias jonsson
2008 18:58
Till: debian-user-swedish@lists.debian.org
Ämne: Re: installation
On Sat, 19 Jul 2008, mattias jonsson wrote:
> kör just nu dualbott med ubuntu och xp
> har plan på debian istället
> men hur gör amn då
> dvs för att ta väck ubuntu partionen
> menar det hjälper väll itne
Antar att de syftar på http://www.linux-speakup.org/
mattias jonsson skrev:
läste på en utläsnk sändlista om skärmläsaren orca
där sa dom att debian hade en talande installation
vet någon mer om detta?
--
To UNSUBSCRIBE, email to [EMAIL PROTECTED]
with a subject of "unsubs
On Sat, 19 Jul 2008, mattias jonsson wrote:
kör just nu dualbott med ubuntu och xp
har plan på debian istället
men hur gör amn då
dvs för att ta väck ubuntu partionen
menar det hjälper väll itne med att enbart plocka väck ubuntupartionen
menar då ligger väll grub kvar??
när du partionerar i de
kör just nu dualbott med ubuntu och xp
har plan på debian istället
men hur gör amn då
dvs för att ta väck ubuntu partionen
menar det hjälper väll itne med att enbart plocka väck ubuntupartionen
menar då ligger väll grub kvar??
--
To UNSUBSCRIBE, email to [EMAIL PROTECTED]
with a subject of "unsu
läste på en utläsnk sändlista om skärmläsaren orca
där sa dom att debian hade en talande installation
vet någon mer om detta?
--
To UNSUBSCRIBE, email to [EMAIL PROTECTED]
with a subject of "unsubscribe". Trouble? Contact [EMAIL PROTECTED]
Tore:
> torsdag 17 juli 2008 00.51.37 skrev Helgi Örn Helgason:
...
> > Jag har föreslagit Ubuntu vilket han tyckte lät ypperligt intressant,
> > han kommer nämligen själv ifrån Syd-Afrika, men jag har också tänkt att
...
> Hej Helgi, här är min spontana reaktion:
>
> Av det du skriver känns det s
P.S. Jag bor inte heller i Uppsala, men det gör ju så många andra, hör av
er! / Tore
--
To UNSUBSCRIBE, email to [EMAIL PROTECTED]
with a subject of "unsubscribe". Trouble? Contact [EMAIL PROTECTED]
torsdag 17 juli 2008 00.51.37 skrev Helgi Örn Helgason:
> Hej alla Debianer!
>
> En man i Uppsala har kontaktat mig för hjälp med installation av linux.
> Han har Fedora på sin dator, installerat för honom i UK för några år
> sedan. Han vet inget om installation och/eller unde
Hej alla Debianer!
En man i Uppsala har kontaktat mig för hjälp med installation av linux.
Han har Fedora på sin dator, installerat för honom i UK för några år
sedan. Han vet inget om installation och/eller underhåll av ett OS.
Jag har föreslagit Ubuntu vilket han tyckte lät ypperligt intressant
Glömde en länk, How do I permanently erase hard disk?
http://www.cyberciti.biz/faq/how-do-i-permanently-erase-hard-disk/print/
/HÖ
--
A: Because people read from top to bottom.
Q: Why is top posting bad?
1 - 100 av 206 matches
Mail list logo